Інформація про проведення експериментально-дослідної роботи за темою:
«Впровадження допрофільного диференційованого навчання в умовах ЗЗСО» на термін 2019–2023 р.р.
І. Актуальність експериментально-дослідної роботи
У реформуванні середньої освіти в Україні в даний момент найактуальнішою проблемою є впровадження профільного і допрофільного навчання у напрямку забезпечення її варіативності, широкої диференціації та індивідуалізації навчання, відповідності змісту освітнім запитам та інтересам учнів.
У затвердженій указом президента України від 17.04.2002 р. № 334/94 «Національній доктрині розвитку освіти» (розділ 1, пункт 2) серед пріоритетних напрямів державної політики щодо розвитку освіти – різноманітність типів навчальних закладів, варіативність навчальних програм, індивідуалізація навчання та виховання.
Національна державна програма «Освіта: Україна ХХІ століття» визначає пріоритетні напрями реформування загальної середньої освіти. Серед них: встановлення раціонального співвідношення між гуманітарними та природничо-математичними складовими базової освіти; запровадження системи варіантного навчання і виховання відповідно до особистісних потреб і здібностей учнів; розвиток системи загальноосвітніх навчальних закладів нового покоління.
Виходячи з наведених вище нормативних документів та базуючись на «Положенні про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності» (затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 7 листопада 2000 р. № 522 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України 11.07.2017 № 994) та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22 вересня 2017 р. № 1171/31039) подано заявку щодо здійснення науково-дослідної роботи з впровадження допрофільного диференційованого навчання в умовах ЗЗСО шляхом вибору індивідуальної освітньої траєкторії учня в Школі I-III ступенів № 231 Оболонського району м.Києва.
ІІ. Керівники експериментально-дослідної роботи
Світла Олена Семенівна, керівник експерименту, директор Школи I-III ступенів № 231 Оболонського району м.Києва.
Якунін Ярослав Юрійович, науковий керівник експерименту, кандидат хімічних наук, завідувач кафедри методики природничо-математичної освіти і технологій Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка.
ІІІ. Опис інновації
Виконання Закону України «Про загальну середню освіту» вимагає забезпечення організації профільного навчання в старшій школі. Ефективність залежить від змісту і якості пропедевтичного етапу, тобто допрофільної підготовки шляхом вибору індивідуальної освітньої траєкторії учня в умовах навчального закладу. Законодавче закріплення профільності старшої школи в Україні є прогресивним крокому напрямку забезпеченняїї варіативності, широкої диференціації та індивідуалізації навчання, відповідності змісту освітнім запитам та інтересам учнів.
Особлива увага приділяється організації освітнього процесу таким чином, щоб кожна дитина зуміла впродовж навчання в школі набути практичний досвід, який відповідав би їхнім інтересам та здібностям.
Сьогодні ми часто зустрічаємося з тим, що учні, схильні до природничих предметів, не отримують бази для повноцінного духовного розвитку, а учні, що не цікавляться предметами природничо-математичного циклу, не можуть розвивати гуманітарні схильності. Школа сьогодні не в змозі однаково добре навчити всіх школярів.
Одним із шляхів вирішення даної проблеми є впровадження диференційованого допрофільного навчання шляхом вибору індивідуальної освітньої траєкторії учня. Це дає можливість здійснювати навчання в умовах поділу учнів паралелі на групи за інтересами.
Допрофільне диференційоване навчання, модель якого пропонує доцент кафедри педагогіки і філософії освіти, кандидат педагогічних наук (м.Мінськ, Білорусь) передбачає:
- створення мобільних груп всередині паралелі класів, навчання в яких обирає учень (враховуючи рекомендації батьків, вчителів, психологічної служби) для поглибленого вивчення окремих предметів;
- забезпечення умов для самовизначення учнів 8-9 класів, формування готовності до свідомого вибору майбутнього профільного навчання;
- індивідуалізація освітнього процесу в 8-9 класах;
- забезпечення високої мотивації учнів до поглибленого вивчення окремих предметів у мобільних групах;
- використання інтегральної технології освітнього процесу та продуктивної технології навчання (за І.П.Підласим).
ІV. Мета експериментально-дослідної роботи
Експериментальне дослідження ефективності впровадження системи допрофільного диференційованого навчання в умовах ЗЗСО м. Києва.
V. Об’єкт дослідження
Організаційно-педагогічні умови впровадження системи допрофільного диференційованого навчання в умовах ЗЗСО.
VI. Предмет дослідження
Система психолого-педагогічного супроводу допрофільного диференційованого навчання в умовах ЗЗСО в Школі I-III ступенів № 231 Оболонського району м. Києва.